Nr 88. ”Människosonen”. Några tankar kring Lennart Hagerfors bok om den okända delen av Jesu liv.

”Människosonen”
– en roman av Lennart Hagerfors

Å ena sidan den vaga upplevelsen av något som kallar och ställer anspråk på ens liv – oklart varifrån och vad det gäller – och å andra sidan den räcka av händelser, människoöden, känslor, dilemman, insikter som livet ställer i ens väg och som tillsammans formar en människas liv. Lennart Hagerfors gestaltar denna spänning på ett trovärdigt sätt i Människosonen som handlar om den okända delen av Jesu liv. Det är mycket bra gjort! Och från mitt perspektiv även modigt!!

 

s-manniskosonen-2Jag är djupt berörd och imponerad av Lennart Hagerfors roman ”Människosonen” (Weyler, 2016) . Han har överraskat mig gång på gång på ett positivt sätt. Uppgörelsen med mobbaren Saul, Marias förtroliga berättelse för den tonåriga Jeshua om hur han blev till, det stora bråket med Josef, några av episoderna med vännen Johannes. När jag läst första delen som handlar om Jeshuas tonårstid i Nasareth, ca 70 sidor, så var jag tagen och tyckte att boken var värd sitt pris bara för första delen. Jag var inställd på att jag skulle bli besviken på resterande 250 sidor. Men jag kan bara konstatera att boken håller till sista sidan. Denna del kanske inte är lika tät som första delen, men den är full av episoder som ger fullt möjliga pusselbitar i formandet av den person som vi känner som evangeliernas Jesus.

Mitt eget engagemang i Jesusgestalten bygger på att han var fullt ut människa och inget annat. När man inom kristen tradition i så stor utsträckning har gjort Jesus till Gud, inkarnerad Gud, och i detta fullkomlig och syndfri, så har jag länge tyckt att man sviker människan Jesus. Man har gjort honom till en avgud. Jag får rysningar vid tanken! Lennart Hagerfors gör Jeshua till en människa fullt ut. Det är för min del det viktigaste – och modigaste – med ”Människosonen”.  För att det ska fungera krävs förstås ett ganska stort mått av finess och trovärdighet. Och det har boken! Man skulle kunna säga att oavsett hur nära eller långt ifrån den verkliga historien ”Människosonen” är så känner sig den Jesus som finns i mitt liv mindre ensam i himlarymderna efter att ha läst denna bok.

Lennart Hagerfors är frikyrkligt missionärsbarn uppvuxen Kongo som var en del av dåvarande Franska Ekvatorialafrika. Han är född 1946 och har en lång livsgärning som författare och litteraturvetare bakom sig. Under sin uppväxt har han haft Jesusgestalten nära inpå sig hela tiden. Kanske än mer än för min egen del. Och det vill inte säga lite. Jag växte upp med tre predikanter, far var en, och ett missionärspar i min närmsta släktkrets.

I en av bokens fliktexter berättar Lennart Hagerfors att han är uppvuxen i tre världar: den kongolesiska, den svenska och i Bibelns värld, den andliga. Han har i sin litterära gärning skrivit mycket om de två första. Men aldrig tidigare om den tredje. Han skriver: ”Det som lockade mig var en gestalt för vilken den andliga världen var lika påtaglig som den materiella. För att utforska detta krävdes ett språng ut i det okända”.

Jag har lätt för att föreställa mig att språnget gällde en väldigt speciell gräns som han var tvungen att utmana – och komma igenom. Gränsen kan ha förstärkts av den speciella blandning av tabu och lojalitet som inte är ovanligt när man har en hel del positivt med sig från sin religiösa uppväxtmiljö. Detta gör gränsen tuffare och svårare att hantera. Ibland blir det möjlig att bryta igenom den först när föräldrar och de flesta i föräldra­generationen är döda. Men detta är bara spekulationer utifrån egna erfarenheter av denna gränsproblematik.

Till detta kommer nödvändigheten av en lång och bred livserfarenhet för att på ett varmt och levande sätt gestalta spänningen mellan å ena sidan den vaga känslan av kallelse, något viktigt, oklar vad, som ställer krav på en och å andra sidan den räcka av händelser, människoöden, känslor, dilemman, nederlag, insikter som livet ställer i ens väg. Och som efterhand formar ens person och samtidigt ger ‘kallelsen’ allt mer konturer. Jag tycker Lennart Hagerfors gestaltar denna spänning på ett trovärdigt sätt. Det är mycket bra gjort! Och modigt!

Sist vill jag bara nämna en liten pärla på slutet. Det gäller Jeshuas samtal med sin gamle arbetsgivare Levi på hans dödsbädd. Det gäller detta med bokslut över livet och vad som väntar på andra sidan. Det är skrivet med djup, stor värme och humor. Och med stor trovärdighet!! Jag vet inte om jag lite vanvördigt ska utropa ”Heja, heja Lennart Hagerfors!” eller om jag bara lite mer artigt ska säga ”Tack!”. För den som läser detta samtal kan det vara värt att notera att uppskattningen här kommer från en ateist och en person som inte tror på en fortsättning bortom döden.

Det finns en hel del i boken som sannolikt kan störa en konventionellt kristen. Så även denna berättelse från Levis dödsbädd.

Hur som helst, denna episod berör ett fascinerande ämne, låt oss kalla det ‘samtal i dödens närhet’ på ett mycket personligt sätt. Det gäller min egen tänkta dödsbädd. Det har väntat på en egen blogg i ett par år. Kanske det börjar bli läge.

 

PS. Vad gäller greppet att personligt och oförväget ge sig in i den bibliska världen så känner jag ett visst släktskap. I blogg ”Nr 64. En ateistisk tolkning av passionsdramat” så kan den vakne läsaren ana detta. DS. 

PS 2. ”Människosonen” har fått en hel del recensioner.
Svenska Dagbladet – 20.8.2016: ”Människosonen. En oäkting som kallade sig Jesus” av John Sjögren.
Aftonbladet – 17.8.2016. ”Jesus, byggjobbaren” av Göran Greider.
LitteraturMagazinet – 18.10.2016. ”Vacklande om den okände Jesus” av Anne-Charlotte Östman
Dagens Nyheter – 5.9.2016.  ”Jesu liv. Underhållande roman om frälsarens vuxenblivande.” av Philip Teir.
Corren – 16.8.2016. ”De okända åren i Jesus liv” av Gun Zanton-Ericsson.
Sydsvenskan – 22.8.2016. ”Det vi inte vet om Jesus” av Maria Küchen.
Göteborgsposten – 3.9.2016. ”Hagerfors diktar vidare på Jesusberättelsen” av Cecilia Nelson

Om Carl Gustaf Olofsson

I am born in 1948 and living in Småland in the south of Sweden. I am writer and webbmaker. I have earned my living as postman, now retired. Now I am earning som extra money by working with wood - look at www.specialsagat.se. I am member in the Swedish Humanist Federation - Humanisterna - since 2010
Det här inlägget postades i andlighet, Jesus, Människosonen, recension. Bokmärk permalänken.

Kommentera

