Nr 82. Pop-up-virusen på webbplatsen Språk, tro och religion är nu fixade

Det har under en tid funnits virus i form av pop-up-fönster på webbplatsen Språk, tro och religion! Efter intensivt detektivarbete under en vecka så är det förhoppningsvis fixat nu! 

Språk, tro och religion drabbad av pop-up-reklam!

På denna blogg finns massor av länkar till texter som ligger på webbplatsen ”Språk, tro och religion”. Jag har de senaste veckorna blivit medveten om virus i form av pop-up-reklam av synnerligen dubiös art håller på att förstöra min gamla webbplats som öppnades i april 1998.

En tanke med bloggen har från början varit att mellan varven uppmärksamma texter som som fortsätter att hålla måttet och som finns på webbplatsen Språk, tro och religion . När man klickat på dessa länkar har det under en tid öppnats pop-upp-fönster med diverse reklam. Hur kul är det?? Det har gällt allt från dobbel och spel, sex, generösa erbjudande om att man är utvald att få en gratis mobil för att man råkar vara den 10 000:e besökaren etc etc. Jag är inte riktigt klar över hur länge det pågått, men gissningsvis åtminstone ett halvt år. Jag har inte heller riktigt förstått omfattningen och hur allvarligt det varit. De sista veckorna har jag förstått att dessa reklamvirus håller på att helt förstöra webbplatsen.

Med list och lite av en Sherlock Holmes-själ som vaknat till liv efterhand – och som jag inte riktigt visste fanns – så har jag den senaste veckan lagt ner rejält med tid på att jaga webbvirus. Google Chromes funktion ”Inspektera” när man högerklickar med musen har visat sig guld värd.

Det har visat sig att det är ett statistikscript som är den stora boven. Det gäller statistikfunktionen ”Nedstat” som jag installerade på ett antal sidor runt millenieskiftet. Jag kollade en del statistik där i början men har sedan glömt bort att den finns. Men nedstatscriptet har legat kvar i filernas htmlkod. Intresset för Nedstat föll ifrån när jag från 2001 skaffade en domänadress och webbplatsen flyttades till ett webbhotell. Där fanns en välfungerande statistikfunktion (som tyvärr är nedlagd av Loopia sedan två år – dåligt av Loopia!). Om Nedstatscriptet är hackat eller om Nedstat är sålt till skrupulösa reklamsäljare vet jag inte. Hur som helst, det förstör en seriös webbplats.

Surfning på mobil. Jag har den senaste veckan blivit bistert medveten om att virusproblemet är betydligt värre när man kollar webbplatsen med mobil. Det kommer då ibland upp påstridiga pop-up-fönster som inte går att stänga. Ett meddelar att det är virus på mobilen och så erbjuds man genomsökning och en antivirusapp. Ett annat kan påstå att det är ett allvarligt fel på batteriet och erbjuda lösningar. Om man accepterar dessa erbjudanden kan man nog vara ganska säker på att få någon form av virus i sin mobil. Det enda sättet att få bort de envisaste pop-up-fönsterna har varit att helt enkelt starta om mobilen. Den gångna veckan när jag aktivt kollat igenom har jag nog startat om mobilen bortåt 30 gånger. Jag kan bara djupt beklaga alla som råkat ut för detta!

Caschminne. Du som har varit inne på webbplatsen med mobilen kan göra klokt i att tömma caschminnet. Gamla virusinfekterade webbfiler kan ligga kvar i mobilens – eller datorns – caschminne. Om det fortfarande dyker upp pop-up-fönster pröva först att ”Uppdatera” sidan (”Ladda sidan igen”, ”Refresh”). Då hämtar datorn sidan på nytt från servern – förhoppningsvis då utan virus. Om det ändå kommer upp så hör av dig till mig via carl.g.olofsson@gmail.com.

Det mesta är sannolikt fixat men osvuret är bäst! Men jag ska fortsätta att kolla igenom mer systematiskt de närmsta dagarna. Om du upptäcker nya pop-up-fönster så gör du mig, bloggen och webbplatsen ”Språk, tro och religion” en stor tjänst om du hör av dig. Antingen i kommentarsfältet eller via ovanstående mailadress.

PS. Jag har under kvällen diskuterat pop-up-viruset med en god vän. Att nedstatscriptet är en stor bov är tveklöst. Men det har även funnits främmande kod utanför scriptet. Det kan innebära att ftp-kontot, dvs min inloggning till webbplatsen, dessutom är hackad. I så fall finns det ytterligare en möjlig viruskälla. Och då kan det komma in ny viruskod – och nya pop-up-fönster. Detta kan skötas av en datarobot som automatiskt kollar av om det gjorts nya nedladdningar – och om viruskod tagits bort så ersätts den med ny. Under måndagen ska jag ta kontakt med Loopia, mitt webbhotell, och byta inloggningsuppgifter. DS.

Om Carl Gustaf Olofsson

I am born in 1948 and living in Småland in the south of Sweden. I am writer and webbmaker. I have earned my living as postman, now retired. Now I am earning som extra money by working with wood - look at www.specialsagat.se. I am member in the Swedish Humanist Federation - Humanisterna - since 2010
Det här inlägget postades i Virus och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

