Nr 46. Intervju i Östran 25 juni

ab-20130625-IMG_3843-1200p

För en vecka sedan träffade jag Janne Adeen på Östran på Café Förlig Vind i idylliska Pataholm en mil söder om Mönsterås. Det blev ett nästan två timmars intervju/samtal i en öppen och sympatisk atmosfär. I dagens Östran (2013-06-25) kom resultatet i form av ett ”personporträttet” på familjesidan som Janne Adeen ansvarar för. Med tanke på det väldigt begränsade utrymmet tycker jag det är riktigt bra. Personporträttet har även fått en liten blänkare på förstasidan. Det är onekligen hedrande!

Den enda detaljen som jag skulle velat ändra lite gäller den viktiga upplevelse som utlöstes av filmen Teorema. Detta med den starka upplevelsen av en livsuppgift kom först nästan två och ett halvt år senare, men var kopplat till Teoremaupplevelsen. Om detta kan den intresserade läsa på annat håll. Men detta är en petitesse!

Janne Adeens nyfikenhet på min person hade väckts av mitt deltagande i panelen till ”Samtal om döden” i Adventkyrkan i början på november den gångna hösten. Den gången resulterade det i ett reportage med foto i Östran (8.11) om samtalet mellan mig, geriatrikchefen Arne Sjöberg och pastor Vesa Annala. Jag mailade Janne Adeen för ett par veckor sedan för att för att göra reklam för Humanisterna Kalmars arrangemang i samarbete med Kalmar Konstmuseum onsdagen den 16 oktober med föredrag och samtal utifrån rubriken ”Ateismfilosofi – Finns den? Behövs den?” med de båda filosofiprofessorerna Ingvar Johansson och Per Bauhn (se under ”På gång” på Humanisterna Kalmars blogg).  Träff och personporträtt i Östran blev det överraskande resultatet.

Om man klickar på fotot av intervjun så öppnas det i egen ruta. Om man klickar en gång till förstoras den så att den är väl läsbar.

ab-20130625-IMG_3853-2000p

PS. Det har hänt några gånger förut med långa mellanrum att jag har figurerat i media.  Den 4 och 5 september 1991 så var jag med på Svenska Dagbladets Idagsida två dagar i rad. En intervju och ett samtal med biskop Jonas Jonsson i Strängnäs. Det var journalisten Ami Lönnroth som skrev. Och det gjorde hon mycket bra. Jag ska leta fram det i gömmorna och se om det går att fota. Det anmärkningsvärda då var att jag inte hade publicerat någonting (mer än ett par dikter). Hon tände på ett utkast till en essä. År 2000 var en helsidesintervju med mig i tidningen Broderskap av Bruno Sollerman. I slutet på februari 2006 intervjuades jag i Samtal pågår, Sveriges Radio P1, av Martin Dyfverman. DS.

 

Om Carl Gustaf Olofsson

I am born in 1948 and living in Småland in the south of Sweden. I am writer and webbmaker. I have earned my living as postman, now retired. Now I am earning som extra money by working with wood - look at www.specialsagat.se. I am member in the Swedish Humanist Federation - Humanisterna - since 2010
Det här inlägget postades i Okategoriserat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

