Nr 40. Sekulär andlighet – finns den? Föredrag den 27 mars på ABF i Stockholm

Föredraget/seminariet i Humanisternas regi på ABF Sveavägen i Stockholm närmar sig. Trots viss nervositet börjar jag bli hyfsat trygg i övertygelsen att det kommer att bli ett bra föredrag och ett intressant samtal med Sören Holst. Det gör att jag nu vågar göra lite extra reklam för arrangemanget.

Jag har ett kluvet förhållande till ordet ”andlighet” och ”andliga upplevelser”. Jag kommer att problematisera den förhärskande innebörd som är starkt knuten till traditionell religiositet, nyandlighet och New Age. Utifrån tanken att denna förhärskande innebörd i vår tid innebär en djupgående trivialisering av ett ord som vi kanske behöver kommer jag att försöka övertyga såväl mig själv som publik om att det finns en hel del skäl som talar för att försöka återerövra detta ord och kanske kunna börja använda det som hjälp för att vidga och fördjupa en sekulär/ateistisk livssyn/tillvarotolkning (av olika skäl tycker jag egentligen bäst om att använda begreppet ”tillvarotolkning”).

Föredraget kommer att ta upp extraordinära upplevelser, en icke-materiell aspekt av verkligheten som är förutsättningen för såväl vetenskap som teknik och en existentiell/sekulär andlighet som är konstituerande för människan. På sluttampen ger jag mig ut på djupt vatten genom att problematisera begreppet mystik. Avslutningsvis diskuterar jag kring det eventuella behovet av sekulär-andliga rum. Allt utifrån ett sekulärt, ateistiskt grundparadigm.

Efter föredraget på knappt 50 minuter kommer jag och Sören Holst, aktiv i Humanisterna, att under ca en halv timma bolla frågor och funderingar kring föredragets grundtema innan publiken släpps in. Sören Holst har doktorerat i teoretisk fysik och arbetar på Stockholms Universitet. Hans specialiteter är relativitetsteori och kvantfysik. Han kom i höstas ut med boken ”Tankar som förändrar allt. Om tankeexperiment och nya världbilder” (Fri Tanke förlag)

Seminariet kommer att videofilmas. När det är klart kommer inspelningen bland annat att göras tillgänglig här på ”Gustafs videoblogg” under fliken ”Video”. Med största sannolikhet kommer också hela seminariet att göras tillgängligt som en renodlad ljudfil i mp3-format. Som ovan föredragshållare håller jag mig med ett väl förberett manus. Även det kommer att göras tillgängligt såväl här som på webbplatsen ”Språk, tro och religion”.

Datum: Onsdagen den 27 mars 2013
Tid: kl 18
Inträde: 60 kr
Plats: ABF, Sveavägen 41, Stockholm

Om Carl Gustaf Olofsson

I am born in 1948 and living in Småland in the south of Sweden. I am writer and webbmaker. I have earned my living as postman, now retired. Now I am earning som extra money by working with wood - look at www.specialsagat.se. I am member in the Swedish Humanist Federation - Humanisterna - since 2010
Det här inlägget postades i ateism, ateismfilosofi, Existentiell livssyn, förundran, Filosofi, Humanisterna och religion, Mystik, religionsfilosofi, sekulär andlighet, transcendenserfarenheter och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

