Nr 19. Kort kommentar till en ny blogg om Olofsson av Dag Sandahl

Bakgrund: Idag, onsdag, har Dag Sandahl publicerat bloggen ”Teologen Olofsson och fenomenet Olofsson”. Det är visserligen två Olofsson som figuererar i denna blogg. Men hyllningen till den pensionerade prästen och teologen Folke T. Olofsson kan nästan läsas som en uppvärmning för att med det som bakgrund sedan i nedlåtande översittarstil tvåla till mig. För tredje gången inom loppet av en vecka skriver Dag Sandahl en blogg där jag i någon mening är huvudperson. Övrig bakgrundsinformation finns i början av ”Nr 18. Otro och frikyrkoateister”.
            Nedanstående text är skriven i kommentarsfältet på Dag Sandahls blogg ”Teologen Olofsson och Fenomenet Olofsson

PS den 2 juli – se nedan!


Detta är första gången jag för egen maskin hittat en färsk Dagblogg om Olofsson. Innan har jag blivit tipsad. Nu visserligen om två Olofsson. Jag känner mig hedrad av förväxlingsrädslan hos en så prominent, konservativ kyrklig personlighet som Folke T. Olofsson.

Det var synd att jag i mitt svar i kommentarsfältet till bloggen ”Ateisten Olofsson” glömde nämna att det fanns ett lite längre svar på ”Gustafs videoblogg”. Rubriken är ”Otro och frikyrkoateister”. Då hade det kanske blivit tydligare att min upprördhet primärt gällde ditt slarviga och i mina ögon okunniga sätt att använda det teologiska nyckelordet ”otro” – och att jag i första hand refererade till Paulus för att peka på ditt slarv. Till saken hör att jag inte bara avfärdar Paulus, som du med raljanta, nedlåtande ordvändningar menar att jag gör. Det antyds en annan läsart i min kommentar som dock framgår tydligare i det längre svaret på min egen blogg.

Ta gärna den kunnige och engagerade teologen Folke T. Olofsson till hjälp, det tycks behövas, och skriv en text som något sånär tydligt förklarar en genuint kristen syn på innebörden i begreppen ”tro” och ”otro”. Ni borde ha kapacitet, åtminstone tillsammans, att bryta den förhärskande teologiska, kyrkliga och sekulära ytligheten kring dessa begrepp. Då kanske jag äntligen skulle bli befriad från min sannolikt grovt självöverskattande föreställning att texten ”Kapitel 6. Existentiell tro” har en allmänmänsklig tyngd och angelägenhet som sträcker sig långt utanför kyrkans väggar och förhärskande teologier.

Hälsningar,
Carl Gustaf Olofsson

PS. 2 juli. Jag har just kollat Dag Sandahls blogg och hittat en blogg från den 27 juni där han i ett stycke tar upp min önskan om ett kvalificerat svar på vad han lägger i begreppen ”tro” och ”otro”. Nedlåtande och självsäkert som vanligt, men värt att läsa. Bloggen har rubriken ”I den pretentiösa nyfnoskighetens tid”. Och jag svarar i blogg ”Nr 21. Konsten att trivialisera….

Om Carl Gustaf Olofsson

I am born in 1948 and living in Småland in the south of Sweden. I am writer and webbmaker. I have earned my living as postman, now retired. Now I am earning som extra money by working with wood - look at www.specialsagat.se. I am member in the Swedish Humanist Federation - Humanisterna - since 2010
Det här inlägget postades i religionsfilosofi, Teologi, Tro-otro-icke-tro och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

