Nr 17. Jesus som konsumentupplysare. Svar till Dag Sandahl

Bakgrund: Onsdagen den 6 juni publicerade Dag Sandahl en rejäl och avfärdande kritik av mitt debattinlägg i Barometern den 31 maj om skolavslutningar i kyrkan på BloggarDag under rubriken ”Humanisten Olofsson”. Dag Sandahl är konservativ och beläst ölandspräst, flitig skribent och debattör och en av de mest namnkunniga kvinnoprästmotståndarna. Debattinlägget som Dag Sandahl polemiserar emot i sin blogg är den 5 juni även publicerat Newsmill och nu också på denna blogg under den av mig föreslagna rubriken: ”Välsignelsen och skolavslutningar i kyrkan”. 

PS. Söndagen den 10 juni har Dag Sandahl skrivet någon sorts svar på nedanstående text på BloggarDag. Bloggen har rubriken ”Ateisten Olofsson”. Han visar att han läst på lite och ser nu som sin uppgift att skriva utifrån ett själavårdsperspektiv. Naturligtvis rejält självsäkert och självgott. Nedlåtenheten kring bristande kunskap och bildning har han lagt på hyllan för tillfället. Kanske var det något i mitt svar som tog lite skruv. Svar kommer! Men det är inge brådska. DS.

PS 2. Tisdagen den 12 juni. Det finns nu ett svar på Dag Sandahls blogg ”Ateisten Olofsson” med rubriken ”Nr 18. Otro och frikyrkoateister. Svar till Dag Sandahl”. En kort variant finns i kommentarsfältet på Dag Sandahls blogg, BloggarDag. DS.

”Jesus som konsumentupplysare.”
Svar till Dag Sandahl

Bäste Dag Sandahl, jag skulle aldrig få för mig att jämföra min ringa kunnighet och ytterligt rudimentära teologiska bildning med din. Men med min frispråkiga och ganska oblyga frikyrkliga uppfostran har jag också fått lära mig att den relativa fåkunnigheten aldrig är en ursäkt att hålla tyst när det finns saker som engagerar från djupet av ens hjärta. Gliringar och nedlåtenhet från de välskolade och belästa – och andra – får man räkna med. Så jag känner mig nästan hedrad av din nedlåtande bildningsiver. Men jag har tyvärr inte blivit så mycket klokare genom din blogg. Därmed är det inte helt lätt att skriva någon vettig replik heller.

Jag kan dock säga att jag inte på något sätt tror mig om att ha gjort en exegetisk insats genom min lilla komplettering av biskop Jackeléns bibelutläggning. Det bör läsas som ett litet nedslag på en tröttsam, självgod och nedlåtande utläggning visavi icke-namngivna kritiker. Om jag nu tycker att Jackelén ägnar sig åt selektiv bibelläsning så får jag erkänna att du tar tag i bibelordet och tolkar. Men jag kommer inte ifrån min känsla av att du tolkar tillrättaläggande utifrån grundmönstret att allt Jesus sagt och gjort är fullkomligt.

Konsumentupplysning!!?? Jag blir både överraskad och fascinerad av att du talar om Jesus som konsumentupplysare när det gäller hur det ska gå på domens dag för de som avvisar fridshälsningen och evangeliet.  Vi kanske trots allt är överens. Förstår jag dig rätt att du menar att Jesusorden i Luk 10:12-17 är en saklig upplysning i omsorg om människans djupaste väl om hur det går för dom som avvisar evangeliet och fridshälsningen?

Jag tycker illa om dessa Jesusord när jag läser dom som hårda domsord. Om jag läser som du menar: att det ska läsas som saklig konsumentupplysning så är jag starkt och djupt övertygad om att Jesus har fullständigt fel. Jag tror inte för en sekund att det finns någon existentiell eller gudomlig substans i dessa ord. Men jag har noterat denna mörka sida i Jesus förkunnelse när han sänder ut lärjungarna att förkunna evangeliet. Jag för min del ser det som konsumentupplysning att påtala denna lilla detalj i Jesus förkunnelse. Och jag kan ju nu i min egen konsumentupplysningsiver tillägga att ölandsprästen Dag Sandahl ser Jesus ord i Luk 10:12-17 som en saklig upplysning om hur det går för de som avvisar fridshälsningen och evangeliet. Att denna för mig mörka detalj uppenbarar sig i samband med Jesus uppmaning till lärjungarna att hälsa dem de möter med ”Guds frid” är inte utan betydelse.

Jag förstår inte hur du får in Abrahams förhandling med Gud om Sodom och Gomorra kring antalet rättfärdiga som behövs i dessa städer för att de ska skonas undan förintelsen (1 Mos 18: 22ff). I de Jesusord jag citerat finns ingenting av Abrahams engagerade förhandling med Gud för att rädda alla människorna i Sodom och Gomorra. Är det din eller min bibliska bildning som brister här?? Jag läser Jesusorden utifrån att Jesus är en komplicerad, motsägelsefull människa – och inget annat än människa – med mörka sidor och samtidigt med en väldigt stark kallelse kring människans väl. Detta är en spännande, häftig och inte alltför ovanlig mänsklig kombination som kan bli farlig och lätt går överstyr i självöverskattande blindhet. Kalla det gärna en ateistisk bibelläsning eller en hädisk. Men att kalla den fundamen­talistisk är såvitt jag kan förstå svårt utan att ändra rejält på begreppets etablerade innebörd. Jag är väl medveten om att min sekulära, ateistiska läsart sannolikt är på ljusårs avstånd från såväl din som biskop Jackeléns syn på Jesus och Jesus förkunnelse. Så detta med ”ljusårs avstånd” tycks vi också vara överens om.

Om du eller någon läsare på BloggarDag mot förmodan skulle ha lust att kolla en liten skärva av ”humanisten Olofssons lilla hemmasnickrade tankevärld” så kan min blogg ”Nr 15. Påskdramat. Kyrkans tidnings bidrag till tystandens kultur” kanske vara hanterlig och inte alltför krävande.

Om Carl Gustaf Olofsson

I am born in 1948 and living in Småland in the south of Sweden. I am writer and webbmaker. I have earned my living as postman, now retired. Now I am earning som extra money by working with wood - look at www.specialsagat.se. I am member in the Swedish Humanist Federation - Humanisterna - since 2010
Det här inlägget postades i Debatt, existentiell teologi, Jesus, Teologi och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

