Nr 3. Om Richard Dawkins syn på religion och religiositet

 

Jag har i dagarna börjat läsa Richard Dawkins ”Illusionen om Gud”. Det blev en omsättning på biblioteket innan jag till slut med ett visst motstånd började läsa. Jag kan ju bara erkänna att jag hade ganska lågt ställda förväntningar. Hans namn aktualiserades i anknytning till att jag reagerade på teologen och etikprofessorn Elisabeth Gerles sammankoppling av Humanisterna och Sverigedemokraterna i lanseringen av sin bok ”Farlig förenkling. Religion och politik utifrån Sverigedemokraternas och Humanisterna”. I den research jag gjorde då stötte jag på hans namn flera gånger. I alla sammanhang förutom Humanisterna så omnämns Dawkins i olika nyanser av negativa ordalag. Det kändes som att jag borde bilda mig en egen uppfattning. Detta har jag nu börjat med. Uppiggad och överraskad av det dubbla förordet och första kapitlet kändes det motiverat att göra en ‘videoprata’. Så här är nr 3 på plats.

Se också:
Till försvar för Humanisterna gentemot etikprofessorn och teologen Elisabeth Gerle.

Livssyn, språk och religiositet med underrubriken ”Om existentiell religiositet och de traditionella religiösa språkens växande oförmåga att ge ord åt de viktigaste sidorna av våra liv”

Om Carl Gustaf Olofsson

I am born in 1948 and living in Småland in the south of Sweden. I am writer and webbmaker. I have earned my living as postman, now retired. Now I am earning som extra money by working with wood - look at www.specialsagat.se. I am member in the Swedish Humanist Federation - Humanisterna - since 2010
Det här inlägget postades i Humanisterna och religion. Bokmärk permalänken.

Kommentera

