Premiärtest. Nr 1. Om Humanisterna och tro på Gud

Hej! Jag heter Carl Gustaf Olofsson. Tanken är att jag ska videoblogga om existentiella livsfrågor, religion, teologi, kristendom, religionskritik, klimat och jordens överlevnad. Ett konkret uttryck för mitt mångåriga engagemang kring dessa frågor är webbplatsen Språk, tro och religion som funnits på Internet sedan våren 1998. Där finns också boken  Existentiell livssyn – kristen tro?. Dess grund är en existentiell, inomvärldslig, sekulär livssyn. Den har i en del avseenden tydliga beröringspunkter med kristen trostradition därav frågetecknet i bokrubriken. Många kommentarer kommer att ha någon sorts avstamp i denna större textmassa.

Det är en rejäl utmaning att pröva detta med ‘bloggprator’ på video. För att det ska vara en poäng ska de ha hyfsad teknisk kvalitet men framför allt ska innehållet ha intresse, skärpa och relevans och framföras på ett sätt som inte skymmer innehållet. Min tanke och förhoppning är att ålder och mognad gör att det nu är möjligt att med lätt hand och ett visst mått av humor och distans göra komprimerade omtagningar av olika delar i det omfångsrika textmaterial som finns på webbplatsen ”Språk, tro och religion”. Utgångspunkten kommer att vara aktuella händelser, texter, debatter.  Se vidare under menyfliken ”Om mig” under jordkällaren ovan!

Nr 1: Om Humanisterna och tro på Gud
1 november 2010

 

Denna första videoprata har sin utgångspunkt i tre videoinspelade debatter
där Christer Sturmark är med.

Den första är en debatt från den 27 oktober 2008 i regi av Uppsala universitet med rubriken ”Religionen idag – från en gud till flera eller ingen alls”. Utöver Sturmark deltar Tuulikki Koivunen Bylund, då domprost i Uppsala, från november 2009 biskop i Härnösand och Torbjörn Fagerlund, professor i teoretisk ekologi.

Samtal om livsåskådning mellan Christer Sturmark och stockholmsprästen Ted Harris.
Samtalet hölls i december 2008

Debatt mellan Christer Sturmark och teologen och etikprofessorn Elisabeth Gerle
Debatten gick av stapeln i ABF-huset i Stockholm den 14 september 2010

På Humanisternas webbplats finns ett utmärkt arkiv med videoinspelade debatter, seminarier och intervjuer

Om Carl Gustaf Olofsson

I am born in 1948 and living in Småland in the south of Sweden. I am writer and webbmaker. I have earned my living as postman, now retired. Now I am earning som extra money by working with wood - look at www.specialsagat.se. I am member in the Swedish Humanist Federation - Humanisterna - since 2010
Det här inlägget postades i Humanisterna och religion. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Premiärtest. Nr 1. Om Humanisterna och tro på Gud

  1. Ulf G skriver:

    Hej Gustaf,

    Jag har idag tipsat om din videoblogg på humanistbloggen:
    http://humanistbloggen.blogspot.com/2011/02/gustafs-videoblogg.html

    Du är mycket välkommen att kommentera där och även skriva ett inlägg. Dina tankar och erfarenheter är värdefulla.

    Ulf Gustafsson

  2. Hej Ulf Gustafsson,
    Din kommentar värmer och gör mig glad – ”Dina tankar och erfarenheter är värdefulla”. Och det känns jättegott att du tipsar om min videoblogg på Humanistbloggen. Det känns lite som en välkomsthälsning. Jag ser med spänning fram emot vad mitt nya medlemskap i Humanisterna kommer att medföra. Kul att du också sett mina inlägg – artikel plus ett blogginlägg – på Newsmill om SANS. Kanske är jag en ovanlig och konstig Humanist genom mitt långa och mångbottnade intresse för religion, tro och kristendom. Eller inte! Hur som helst är jag väldigt tydlig med den paradigmatiska grunden för mitt engagemang kring våra stora existentiella livsfrågor: jag tror inte på gud eller några andra övernaturliga krafter och makter, jag tror inte på ett liv efter döden – och vad gäller kristendomen specifikt: jag tror inte att Jesus uppstod från döden. I den grunden är jag klockren Humanist. ”Kunskapsfråga och vision” är en kort text på ungefär två sidor som jag kan rekommendera som introduktion. Länken finns i blogghuvudets menyrad. När man läser den kan man pröva tanken om den inte skulle kunna läsas som en sorts Humanistmanifest. Det skulle vara spännande att höra argument för och emot den tanken.

Kommentera

